< Powrót do Media

09 lutego 2015

Budowa promów dla Kanady w stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęta!

Kanadyjski operator zdecydował się powierzyć budowę jednostek polskiej stoczni. O tym wyborze zadecydowała nie tylko wysoka jakość oferowanych produktów, ale również niekwestionowane doświadczenie w budowie promów stoczni Remontowa Shipbuilding, która zbudowała dotąd ponad 30 jednostek tego typu, z czego połowa zasilana jest LNG. Dzięki kolejnemu zamówieniu złożonemu przez kanadyjskiego armatora, wkrótce ta ilość wzrośnie o kolejne trzy najnowocześniejsze w tej klasie promy.

Kontrakt obejmuje nie tylko  projekt, budowę, wyposażenie oraz przeprowadzenie programu prób, ale również  dostawę statku do portu macierzystego. Pierwszy z nich ma trafić do odbiorcy w British Columbia w sierpniu 2016 r. i ma być wprowadzony do eksploatacji - po szkoleniu załóg - na jesieni 2016 roku. Drugi ma być w Kanadzie w październiku tego samego roku, a ostatni - w lutym roku 2017 (Remontowa przekaże statki armatorowi w Victoria, w Kanadzie).

Budowane promy zabierać będą na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Zbudowane zostaną według projektu, należącego do REMONTOWA Holding, biura Remontowa Marine Design & Consulting (kompletny projekt, począwszy od projektu koncepcyjnego, symbol projektu - RMDC 2990 Double Ended Ferry 145 AEQ). Spełniać będą zarówno wymogi klasyfikatora, tj. Lloyd’s Register, pod którego nadzorem zostaną zbudowane, jak i agendy rządowej tj. Transport Canada.

Rozpoczęcie cięcia blach jest kamieniem milowym realizacji kontraktu, kończącym etap uzgodnień projektu technicznego jednostki, a zarazem rozpoczynającym jej budowę. W nomenklaturze armatora są to statki należące do "intermediate class", czyli do klasy średniej wielkości promów we flocie armatora. Będą to promy pasażersko-samochodowe, dwustronne ("symetryczne") z napędem gas/diesel-electric na skroplony gaz ziemny (LNG) lub olej napędowy.

Nowe statki ze stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. będą pierwszymi we flocie BC Ferries z napędem na LNG. Alternatywnie będą też mogły być napędzane olejem napędowym. Napęd LNG to nie tylko korzyść dla środowiska (zmniejsza emisję dwutlenku węgla o ok. 25%, tlenków siarki o prawie 100% i tlenków azotu o ok. 85% w porównaniu do napędu konwencjonalnego), ale i rozwiązanie ekonomiczne - w Ameryce Północnej cena rynkowa LNG jest obecnie o połowę niższa od ceny oleju napędowego.

Dwa z nowych statków zastąpią 49-letni prom Queen of Burnaby, kursujący międzu Comox i Powell River oraz 50-letni Queen of Nanaimo, pływający na linii Tsawwassen - Southern Gulf Islands. Trzeci statek będzie stanowił sezonowe uzupełnienie na trasie do Southern Gulf Islands, a także będzie promem zapasowym na pozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries na czas remontów innych promów we flocie.

Kontrakt mówi o projekcie, budowie i dostawie statków za ustaloną cenę z mocnymi gwarancjami dla armatora (podkreślanymi przez niego w oficjalnym komunikacie, zapewne dla złagodzenia krytycyzmu, z jakim spotkało się w Kanadzie ulokowanie zamówienia w stoczni zagranicznej) dotyczącymi terminu dostawy, kryteriów związanych z osiągami i charakterystyką statków (standardowe w kontraktach na światowym rynku zapisy dot. prędkości, zdolności przewozowej, manewrowości, poziomu zużycia paliwa), przewidywalności kosztów i jakości wykonania.

Zdobycie tego kontraktu to kolejny ważny krok dla Remontowa Shipbuilding, ale nie wielka niespodzianka, jako że stocznia ta zajmuje czołową w Europie i świecie pozycję na rynku budowy promów dwustronnych i z napędem na LNG.

BC Ferries, na mocy kontraktu udzielonego przez Prowincję British Columbia, jest dostawcą usług odpowiedzialnym za bezpieczny, efektywny i niezawodny serwis promowy wzdłuż wybrzeży British Columbia. Eksploatuje 35 promów różnej wielkości - od niemałych pełnomorskich (o zdolności przewozowej do 2100 pasażerów i 470 samochodów) po małe promy dwustronne i linowe.