< Powrót do Media

20 maja 2015

Pogłębiarka Shoalway bardziej efektywna po modyfikacji

Większość pogłębiarek obsługiwanych w ostatnich latach w stoczni Remontowa Shiprepair Yard z grupy kapitałowej Remontowa Holding należy do renomowanego armatora i jednego z liderów w swoim sektorze - Royal Boskalis. Jego flota to ok. 60 pogłębiarek, w tym jednostek nasiębiernych ze smokiem wleczonym (trailing suction hopper dredgers) należących do największych w świecie w tej klasie, np. Queen of the Netherlands z pojemnością zasobni na urobek (ładowni, hopper) na poziomie 35 500 m³.

Pogłębiarki ssące mogą funkcjonować samodzielnie bez szaland, do których zrzucany jest urobek. Materiał pobrany z dna odprowadzany jest do zasobni (ładowni) i usuwany przez luki w dnie statku bądź też przemieszczany przez system rurociągów w odległe miejsce (stosuje się to np. przy rekultywacji plaż).

Do Remontowej wpłynęła 23 kwietnia kolejna pogłębiarka holenderskiego armatora - Shoalway. Jednostka zbudowana została w 2010 roku w holenderskiej stoczni Intervak Scheepswef Constructie (Harlingen), a jej charakterystyka podstawowa przedstawia się następująco: długość całkowita jednostki - 90,2 m, szerokość - 19,8 m, zanurzenie - 5,9 m, możliwość pogłębiania - do 30 m głębokości, pojemność ładowni - 4500 m sześć.).

Dwa lata temu pogłębiarka Shoalway była w stoczni Remontowa SA m.in. na konserwacji 11 zbiorników w dnie podwójnym, wymianie na nowy, na prawej burcie, steru azymutalnego. Tym razem wpłynęła na wymianę kompletnego, dostarczonego przez armatora, 23-tonowego zapasowego azymutalnego steru strumieniowego na lewej burcie.

Najważniejszą jednak pozycją w zakresie remontu były prace przy rurociągu pogłębiania - modyfikacja rury wleczonej, co pozwoli na lepszą, wydajniejszą pracę pogłębiarki. Zmodyfikowany został też system zwrotnego napełniania ładowni wewnątrz pompowni i na pokładzie. Ponadto w zakresie remontu przeprowadzono prace hydrauliczne, wymianę węży, rurek hydraulicznych, przełączek, wymianę siłowników drzwi dennych. Zamontowane zostały nakładki na zrębnicach ośmiu drzwiach dennych w ładowni (ok. 2,5 ton stali), korki denne w zbiornikach wody słodkiej i balastowej. Naprawiono drzwi do magazynu pokładowego i siłownik suwnicy bramowej.

8 maja pogłębiarka Shoalway wyprowadzona została z doku nr 1 i na dalsze prace remontowe zacumowała do nabrzeża. Stocznię, po zakończonych pracach, opuściła pod koniec maja i rozpoczęła pracę w niemieckim porcie Rostock.