< Powrót do Media

24 października 2022

Ruszyła produkcja polskiego promu Ro-Pax

24 października 2022 r. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. odbyła się uroczystość cięcia pierwszych blach promu Ro-Pax o numerze budowy 101 – pierwszego z serii, budowanego w tej stoczni w ramach umowy, podpisanej 26 listopada 2021 r.

- Nowe jednostki, całkowicie i od podstaw zaprojektowano na potrzeby serwisu w obszarze Morza Bałtyckiego. Mają one szanse sprostać postawionym wyzwaniom i przynieść efekt w postaci ugruntowania pozycji polskich firm armatorskich – powiedział podczas uroczystości prezes spółki Polskie Promy Maciej Furmański.

- Jednostka będzie pływała pod szyldem spółki Unity Line, należącej do Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej i otworzy zupełnie nowy rozdział w bałtyckiej żegludze, jeśli chodzi o nowoczesne standardy techniczne i przyjazność dla środowiska. Jako firma z ponad siedemdziesięcioletnim doświadczeniem w funkcjonowaniu na międzynarodowym rynku żeglugowym potrafimy docenić solidnego partnera w interesach, a takim właśnie jest dla nas Grupa "Remontowa", marka znana na całym świecie z wiarygodności i wysokich standardów usług - podkreślił dyrektor naczelny PŻM Andrzej Wróblewski.

- To dla nas stoczniowców wielka chwila. Nasze kompetencje i ogromne doświadczenie, wiedza naszych inżynierów i konstruktorów, kumulowane latami w stoczniach naszej grupy, zostaną teraz wykorzystane dla wzmocnienia konkurencyjności polskich armatorów, co przełoży się także na zapewnienie zatrudnienia firmom kooperacyjnym, z którymi współpracujemy przy realizacji tego projektu. Jesteśmy dumni, że powierzono nam produkcję tych jednostek –  stwierdził Adam Ruszkowski, prezes zarządu Remontowa Holding SA.

Automat plazmowy do cięcia blach uruchomił kapitan żeglugi wielkiej, przewodniczący Konwentu Morskiego Zbigniew Sulatycki.

Arkusze po wycięciu trafią do hal prefabrykacji sekcji płaskich oraz półprefabrykatów. Z tych elementów będą powstawać sekcje przestrzenne, służące do budowy bloków kadłuba. Prom wraz z nadbudówką będzie się składał z 13 bloków, zbudowanych z 265 sekcji. Gotowe bloki zostaną wprowadzone do doku pływającego w Remontowej, gdzie zostaną scalone w jeden kadłub.