< Powrót do Media

23 września 2015

Zbiornikowiec Hanne Knutsen przypłynął na przebudowę

Po wcześniejszych wielomiesięcznych przygotowaniach stoczni, klienta (armatora) i innych zaangażowanych w projekt

podmiotów rozpoczęła się zasadnicza faza konwersji (przebudowy) zbiornikowca wahadłowego Hanne Knutsen, który w Gdańsku, w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding zyska funkcję FSO (ang. Floating, Storage and Offloading Unit) - jednostki do magazynowania, wstępnego przetwarzania i ekspediowania ropy odbieranej z platform wiertniczych na norweskim polu naftowym Martin Linge.

Od kilku miesięcy w ramach projektu znanego jako Martin Linge FSO Project specjalny zespół stoczni Remontowa SA współpracuje zarówno z firmami Knutsen (armatorem statku), Total (developerem i operatorem pola Martin Linge), jak i rumuńskim biurem projektowym Icepronav Engineering SRL z Galati.

Kontrakt na przebudowę zbiornikowca na FSO podpisano 10 marca 2014 roku, a w lipcu przyszłego roku ma planowo zakończyć się jej realizacja. Statek przeznaczony do przebudowy, zbiornikowiec wahadłowy Hanne Knutsen, przybił do stoczniowego nabrzeża 30 września br.

Na metamorfozę statku składać się będą między innymi: podział zbiorników ładunkowych, montaż instalacji rurociągowych, montaż nowych systemów elektrycznych i elektronicznych, montaż systemu wyładunku na rufie czy wymiana pokładu śmigłowcowego.

Bardzo ważną częścią zadań wynikających z przebudowy była maksymalna prefabrykacja różnych konstrukcji, tak, by były gotowe do instalacji bezpośrednio po przybyciu statku. Początkiem tego procesu było palenie blach, które miało miejsce w kwietniu br. w Remontowej SA. W szczytowym okresie prac, przewidywanym na pierwsze miesiące 2016 roku, przy przebudowie zatrudnionych będzie jednorazowo ok. 1000 stoczniowców i specjalistów.

Złoże Martin Linge w norweskiej części Morza Północnego eksploatowane jest przez konsorcjum firm Total E&P Norge (51%), Petoro (30%), oraz Statoil (19%). Po transformacji jednostka FSO będzie czarterowana przez firmę Total E&P Norge przez okres 8 lat z opcją przedłużenia o kolejne 4 lata.

FSO będzie miało możliwość zasilania prądem pochodzącym z lądu, z tego względu cały projekt będzie bardziej przyjazny dla środowiska. Także planowane jest, aby sterowanie FSO mogło się odbywać zarówno z lądu, jak i z pobliskiej platformy wydobywczej.